Hakikat kehidupan...

"assalamualaikum, termenung nampak."
"Eh, Ain. Wa’alaikumussalam….bila sampai? Tak dengar bunyi kereta pun"
„hmm, macamana nak dengar, anti tu dah terbang ke angkasa lepas, badan je kat sini....dari tadi ana ana nampak anti asyik termenung je, fikir pasal apa ni? masalah umat ke?"
„ukhti ni, mesti nak mengenakan ana...takdelah, Cuma...."
„Cuma apa? Boleh ana tolong"
"semalam ana ada melawat laman web harunyahya, ia menceritakan tentang hakikat kehidupan, sampai sekarang ana masih terfikir……….macam mana ye, kalau hidup ni hanyalah suatu fantasi, khayalan, kita berada dalam alam maya…..macam tak masuk akal je" Zainab mula menggaru-garu kepalanya, nampak kedutan pada dahinya, mungkin banyak berfikir.
"Oooo, sebab itukah ukhtiku ini, termenung je dari tadi….hmm, nak dengar cerita tak?"
"ishhh, ukhti ni, ana tengah pening fikir pasal alam maya ni, dia nak bercerita pulak. Cerita apa tu, best ke?"
"mestilah best, cuba dengar baik-baik…."
Keadaan sunyi, tiada kata-kata yang terbit dari bibir.....seminit, dua minit......
„Ain! Cepatlah cerita, ana tengah tunggu ni!" tiba-tiba je Zainab menjerit, hmm tak sabar betul, he he, saja nak test.
"pada suatu malam yang indah, ada dua orang sahabat sedang tidur nyenyak di dalam sebuah bilik,namanya Ani dan Mimi. Masing-masing diulit dengan mimpi yang indah. Mimi bermimpi melancong ke New York bersama keluarga, di sana mereka makan-makan dan membeli belah. Ketika sedang bersiar-siar di tepi pantai,. Tiba-tiba seekor ikan paus datang menghampiri pantai. Dalam sekelip mata keadaan menjadi kelam kabut dan semua orang di kawasan tersebut bertempiaran lari dan ikan paus tersebut muncul di hadapannya, dan membuka mulutnya seluas-luasnya, kerana terlalu takut, Mimi terus menjerit sekuat-kuatnya. Tiba-tiba dia terasa ada orang memegang bahunya….
"mimi, kamu mengigau ni!" Ani menggoncang-goncang bahu sahabatnya, Mimi.
"Eh, aku mimpi ke" Mimi mengurut-ngurut dadanya, ‘nasib baik’ getus hatinya.
"Apa la kamu ni, nak mimpi pun jangan la kacau orang nak tidur. Aku baru je mimpi dapat hadiah kek harijadi, tak sempat makan lagi tu, kau dah kacau......"
"Eh, bukan ke kau ada dalam mimpi aku tadi? kita pergi melancong dengan keluarga aku kat New York...."
"Ala, kau ni mimi, tu kan mimpi...."

Ain menjeling ke sisi, Zainab masih menongkat dagu, menunggu butir-butir bicara yang seterusnya keluar dari kedua ulas bibir Ain.
„lagi?"
„Dah lah, cukup sampai situ, anti rasa apa yang ana nak cerita?"
"Macam lebih kurang apa yang ana baca semalam, kehidupan dalam mimpi, betul tak?"
"hmm, kalau anti. Apa yang anti rasa berbeza antara kehidupan kita sekarang dengan mimpi?"
„Isyy, banyak la Ain. Contohnya mimpi tu sekejap je, pastu dia macam tak berapa jelas and then...."Zainab menggaru-garu kepalanya yang tak gatal, mencari idea untuk menjawab persoalan yang dikemukakan sahabatnya.
"Ain, itu perasaan kita ketika kita dah keluar dari alam mimpi. Bagaimana perasaan kita ketika masih dalam mimpi, sama saja kan? Pernah tak anti melihat ada orang tercungap-cungap bila bangun dari tidur akibat mimpi dikejar harimau, atau berpeluh-peluh kerana keletihan di dalam mimpinya. Sebenarnya kehidupan kita di dunia ini juga begitu. Kita akan merasakan bahawa hidup kita di dunia sekejap sahaja bilamana kita telah keluar dari alam ini. Allah berfirman di dalam al-Quran, surah al-Mukminun ayat 112-114.
‚Dia (Allah berfirman, „berapa tahunkah lamanya kamu tinggal di bumi?". Mereka menjawab, „kami tinggal (di bumi) sehari atau setengah hari, maka tanyakanlah kepada mereka yang menghitung." Dia (Allah) berfirman, „kamu tinggal di bumi sebentar sahaja jika kamu benar-benar mengetahui."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 sapaan: