Sambungan…….2 HARI PENUH MAKNA

Tak sangka masih ada sambungan….(2 hari penuh makna)

Saat terbangun dari tidur semalam, dalam pukul 11.30 malam (tidur awal), terpandang handphone, ‘1 new message’ sedang menanti untuk di ‘view’. Butang ‘view’ di tekan, terpampang satu mesej,
salam, Kak hidayah. akak busy ke. Ni adeq yang akak datang rumah ariey ahad tu” otak mencari- cari fail memori yang sesuai untuk dibuka. Rumah yang mana satu ye. butang ‘reply’ ditekan “salam, tak busy sangat pun. Maaf, nama sapa ye. Akak lupa. Rumah kat mana?” selepas mesej dah di’send’ ku melangkah ke bilik air, sambil minda ligat memikirkan sesuatu. ’rumah yang mana ye. Macam banyak rumah je yang pergi. Ke Likas hari tu pun hari ahad rasanya’ bermonolog sendiri. Kembali ke bilik, mesej berbalas sudah. ”rumah kat kimanis. Akak singgah masa moto akak pancit. Saya yang pakai baju kurung” ’Owwhhhh......baru ingat. Tetiba cam rasa bersyukur sangat. Alhamdulillah.....teringat perbualan bersama hajar atas motor waktu balik dari rumahnya, ”akak perasan tak, keluarga dia nampak cam hanif sangat”hanif? Apa tu?” ”cam bersih....” ”owhhh, naif. Betul, diorang sangat baik. Cuma diorang belum betul-betul kenal Islam .” ku menyambung ”kalau hubungan ni kita jaga dengan baik, insya’Allah, diorang dapat rasa nikmat tarbiyah tu. At last tempiasnya.” subahanallah, tak sangka Allah mendengar suara hati kami. Tak sangka, hubungan ni tak terhenti setakat hari tu je. Betapa hebat perancangan Allah, pertemuan yang sangat singkat itu, rupanya membuahkan bibit ukhuwah islamiyah yang sangat baik. Nomborku dia dapat dari Mak Cik Rosnani.Ada nampak usahanya di situ.
Mesej kami masih berterusan, katanya dia ingin mengenaliku lebih rapat . alhamdulilah, Allah campakkan itu di hati kami. Bukankah Allah yang memegang hati-hati manusia. Rindu, benci ,sayang, semuanya pemberian Allah, samada ia berupa nikmat atau ujian, sama-sama renungkan balik. Kami berkenalan, kutanya nak panggil apa, dia mesej balik ”keluarga panggil Aden, kawan2 sekolah panggil Faz. Akak boleh panggil ikut mana yang akak suka” ku memilih untuk memanggilnya Aden, lebih mesra. Ada nilai kekeluargaan di situ.
Ku berfikir sejenak,....
tak ada apa yang berlaku sia-sia, semuanya ada hikmah disebaliknya samada kita sedar atau tidak, kita ambil tahu atau pun tak. Dan hari ini ku peroleh satu lagi ilmu serta hikmah. Moga Allah pancarkan hidayahNya buat kita semua..
Ya Allah, bukakan kami pintu-pintu untuk melakukan kebaikan dalam membawa agamaMu. Ameen.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 sapaan: