DI MANA ORANG-ORANG YANG INGIN MENJUAL DIRI KEPADA ALLAH??


‘Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahu pun harta mereka dengan memberikan mereka syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah , sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al0Qu’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bwergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung.’

(At-Taubah,9;111)

‘Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa mereka, adalah lebih tinggi derajatnya di sisi Allah. Mereka itulah orang-orang yang memperoleh kemenangan.’

(At-Taubah,9; 20)

ku mengharapkan di celah runtuhan ini, masih wujud insane yang masih hidup hatinya, yang bisa dibangun untuk menjadi penyelamat umat. di manakah mereka, orang-orang yang sudi menjual diri kepada Allah dengan penuh ikhlas???

seruan berkumandang sekian lama….namun sahutannya sayup-sayup kedengaran di balik dinding tebal nafsu yang mengikat hati. duhai insane yang merindui wajah Allah, sememangnya urusan jual beli ini tidak mudah, selagi mana hati kita masih kuat dipegang oleh cinta dunia, masih ragu-ragu meninggalkan kenikmatan istirehat…..memilih antara dunia dan akhirat.

tarbiyah ini bukan semata untuk kita, bukan semata untuk memperbaiki diri sendiri, ia juga hak umat ini, yang sedang menunggu, gilirannya menerusi tangan-tangan kita.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 sapaan: